Objavljeno: 21. 8. 2017 in Blog by Sanja Čimburović, menadžer poslovnog razvoja

Bolje sprečiti, nego lečiti

Otvori galeriju

Na internetu možete pronaći rezulate jedne ankete koja otkriva da je čak 45% ispitanika bar jednom iskusilo gubitak podataka, a 14% njih nikada više nije uspelo da povrati izgubljene poslovne informacije.

Ako vam se do sada nije dogodilo da vam rezervna kopija višegodišnjeg rada posluži kao ruka spasa, možete se smatrati veoma srećnim. Tu sreću ipak ne treba da shvatimo olako. To što nam se do sada nije dogodilo ne znači da nekada u budućnosti ne može da se desi. Nevolje koje trenutan gubitak podataka može da izazove, ozbiljan su poslovni problem.

Raspoloživost podataka je važna za kontinuitet poslovanja. Zato je, pored samog skladištenja podataka, bitna i sposobnost da se oni povrate u odgovarajućem roku. Vreme zaustavljanja poslovanja s ciljem da se svi izgubljeni podaci vrate može prouzrokovati značajne gubitke, ali i oštetiti reputaciju.

Iako backup, onako kako smo ga do skoro poznavali, deluje kao poprilično zamoran postupak nema smisla čekati da se dogodi najgore samo da bismo otkrili koliko je on zaista bitan.

U eri hiper-produkcije informacija, digitalni podaci postali su, slobodno mogu reći, jedan od najvažnijih delova naših života. Uprkos tome što postoje različite opcije za čuvanje podataka kao što su hard diskovi, pen diskovi, memorijske kartice i drugi spoljni uređaji, zabrinunost oko toga da ih neko može neovlašćeno preuzeti ili u zlonamernoj akciji obrisati i dalje je prisutna. Možda i više nego ikada pre.

U slučaju da podatke čuvate samo na nekoj spoljnoj memoriji možemo reći da ste uradili jedan deo važnog posla. Međutim, određeni rizici opstaju. Sve ove uređaje i dalje može da uništi neka prirodna nepogoda.

Čuvanje rezervnih datoteka u Cloudu obezbeđuje da podatke imate na lokaciji koja je nezavisna i ne može biti pogođena time šta se dešava u vašoj kancelariji.

Zapravo, na internetu možete pronaći rezulate jedne ankete koja otkriva da je čak 45% ispitanika bar jednom iskusilo gubitak podataka, a 14% njih nikada više nije uspelo da povrati izgubljene poslovne informacije. Prema podacima FEMA, više od 40 posto malih preduzeća nikada ne nastave svoje poslovanje nakon velikih prirodnih nepogoda i gubitka podataka.

Da backup zaista ima smisla mogu vam posvedočiti svi koje je, bar jednom u životu, ova procedura sačuvala od ponovnog rada i nerviranja. Među njima sam i ja.

Svi moji podaci i datoteke nalaze se u Cloudu. Sve što koristim u svakodnevnom radu i držim na svom računaru se automatski sinhronizuje sa Cloudom. Bitne informacije koje ne koristim u svakodnevnom radu takođe skladištim na ovaj način.

Nedavno kada sam imala problem sa mobilnim telefonom rešila sam da uradim resetovanje podešavanja. Sadržaj telefona sam prebacila na računar, u nameri da prekontrolišem sadržaj i odlučim šta ću od podataka vratiti na telefon.

Jedan video zapis dugačkog i prilično besmislenog naziva bio je test za moj backup. Otvaranje ovog fajla izazvalo je da sve ikonice na računaru postanu bele. Virus!

Da ne bih ugrozila podatke koji se nalaze na serveru, isključila sam svoj računar sa mreže, ali skoro sve što je na njemu postojalo nestalo je tj. bilo je kriptovano. Zahvaljujući mojoj backup praksi, nakon reinstaliranja operativnog sistema dovoljno je bilo samo da se instalira Outlook koji je onda „povukao“ sve mailove sa Exchange-a, a sve ostalo nalazilo se na One Drive-u koji koristim. Prevlačenjem ikonica sa clouda, za kratko vreme, sve je bilo kao da se ništa nije ni desilo. Punu operativnost imala sam u roku od 30 minuta. Prilično impresivno, zar ne?

To je jedna od najbitnijih prednosti cloud backupa. On ne zahteva dodatno vreme pošto se sve što radimo automatski i kontinuirano šalje na cloud kad god smo povezani na internet. Fajlovi koji se čuvaju pre slanja se enkriptuju i ostaju takvi i kada stignu na svoju destinaciju. Ključ za dekripiciju ima samo vlasnik.

Druga pogodnost, koju sam pomenula i koju želim da naglasim još jednom, je jednostavnost. Sa samo nekoliko klikova uskladištene datoteke se lako mogu pronaći i vratiti. To znači da su nam dostupne u svakom trenutku, bilo gde da se nalazimo i bilo koji uređaj da koristimo. Naravno pod uslovom da smo povezani na internet.

Zašto je ovakav backup još bitan?

Prvo, sa finansijske strane ovo je vrlo povoljno rešenje. Mala preduzeća najčešće nemaju neograničene IT budžete. Zato je važno da mogu da koriste rešenja koja imaju smisla i usklađena su sa njihovim potrebama. Proces čuvanja, oporavka i vraćanja podataka koristi kapacitete postojeće infrastrukture, pa nije potrebna dodatna oprema.

Pošto sve više zaposlenih stvara i čuva korporativne podatke na laptopovima, tabletima i pametnim telefonima, rešenja za zaštitu i čuvanje podataka zasnovanih na cloudu omogućavaju da rezervne kopije podataka budu smeštene u centralno skladište. U slučaju da bilo koji od uređaja bude izgubljen ili ukraden, korišćenjem geo-lokacijskog servisa, kompanije mogu da pronađu uređaje i daljinski obrišu podatke ako je to potrebno.

Cloud kao rešenje za čuvanje, oporavak i vraćanje podataka ima ugrađenu skalabilnost, što omogućava svakoj kompaniji da veličinu prostora za skladištenje podataka usklađuje sa svojim potrebama. Pored sigurnosti, dostupnosti i jednostavnosti, cloud backup omogućava svakoj kompaniji da preusmeri IT resurse na druge izazove i strateške inicijative. Na taj način doprinosi ostvarenju bitnih ciljeva, rastu i razvoju svake kompanije.

U slučaju čuvanja podataka, izreku „Bolje je sprečiti nego lečiti“ možemo slobodno da prihvatimo kao sasvim odgovarajući moto. U mom slučaju to se zaista u praksi i pokazalo. Zato na vreme razmislite o cloud backupu kako biste, ako to zatreba, jednog dana imali da ispričate priču uspešnog oporavka podataka sličnu mojoj.

Da li imate neka pitanja? Kontaktirajte nas