Objavljeno: 26. 5. 2017 in Blog by Daniel Golić, Menadžer poslovnog razvoja

Da biste bili uspešni u svom poslu NE MORATE da znate da radite SVE

Otvori galeriju

Outsourcing je razvijeni biznis model koji u svetu više niko ne objašnjava. Dobro je poznato šta znači, na koji način i u kojim oblastima se primenjuje i koje su mu prednosti.

Postoje ljudi koji vole da sve urade sami. Oni čvrsto veruju da će samo na taj način posao zaista biti odrađen. Osećaju se sigurno isključivo kada sve imaju pod svojom kontrolom. 

Kontrola znači moć, ali je neosporno da sa sobom nosi i brojna ograničenja.

Na Balkanu postoji sindrom koji bi recimo mogli da nazovemo „pekar-lekar-apotekar“. Čovek za sve, koji je u stanju da ujutru bude u ulozi automehaničara, u podne kuvara, popodne stolara, a uveče možda i filozofa. Čak i da pretpostavimo da postoji osoba koja je sposobna da sve ovo radi u isto vreme vrlo je verovatno da bi kvalitet toga što uradi bio u najboljem slučaju vrlo prosečan.

Da biste bili daleko iznad proseka potrebno je da uložite mnogo vremena  da biste sve izučili i usavršili, a onda još jedan značajan vremenski period da nove trendove u svim ovim oblastima pratite kako biste ostali konkurentni. 

Outsourcing je razvijeni biznis model koji u svetu više niko ne objašnjava. Dobro je poznato šta znači, na koji način i u kojim oblastima se primenjuje i koje su mu prednosti.

Već dugi niz godina svetske kompanije teže da se posvete samo onome što je njihova osnovna delatnost. Ono što to nije prepuštaju firmama koje su se za taj posao specijalizovale. Na taj način dobijaju vrhunsku podršku, znanje i stručnost kao i dodatno slobodno vreme i energiju koje mogu da ulože u aktivnosti koje im donose profit.

Poslovni ljudi u našim krajevima se još uvek nalaze u dilemi kada treba da daju odgovor na dva suprotstavljena pitanja. Da li je bolje imati svoje servise, svoju infrastrukturu i potpunu kontrolu nad svojim biznisom, ili je racionalnije poveriti određene delove svog poslovanja nekom drugom, tako smanjiti troškove i investicije u infrastrukturu, kadar, obuke i održavanje. Sve se svodi na to u kojoj meri je neko spreman da se odrekne svoje kontrolne uloge koja je tako primamljiva.

Zašto je outsourcing ispravan pristup?

Ako vaš biznis zavisi od nekih dodatnih aktivnosti, za koje niste stručni onoliko koliko jeste za svoj osnovni posao, onda verovatno želite da se najbolji njima bave. Osim što ćete na ovaj način sigurno smanjiti troškove, koje sam gore pomenuo, i plaćati samo onoliko koliko vam je određen servis potreban dobićete profesionalnu uslugu, garanciju kvaliteta i uvek dostupne, funkcionalne servise dovoljnog kapaciteta da prate vaš biznis.

Mi u Sagi se trudimo da imamo najbolje inženjere koji vredno rade da bi pružili spoljnim korisnicima vrhunsku uslugu i kvalitetna rešenja. Sledeći našu strategiju transformacije u Managed Service organizaciju imamo cilj da tržištu ponudimo kompletnu outsourcing filozofiju.

A bih vam dočarao šta je As a Service ili Managed Service koncept i zašto mislim da je pravi put koji vodi ka optimizaciji poslovnih procesa i boljim poslovnim rezulatima svih učesnika na tržištu iskoristiću primer svima nam omiljene hrane, pice.  

Picu možete da napravite In house tj. kod kuće. U tom slučaju moraćete da odvojite vreme da biste otišli u nabavku svih neophodnih sastojaka. Kada ste to završili, zamesićete testo, napravićete pravu kombinaciju sastojaka, ispeći i servirati gotovu picu.

Lepo iskustvo ako se tome posvetite ponekad, kada za to imate vremena.

Ako biste morali iste radnje da ponavljate svakog dana, a po profesiji niste pica majstor, mnogo bi vam dragocenog vremena prolazilo u pripremanju svake večere. Tako je i sa ostalim In house rešenjima. Tu su, nad njima imate kontrolu, ali im posvećujete  vreme i novac – resurse koji nažalost nisu neograničeni i koje biste mogli efikasnije da uposlite u svoj osnovni posao.

Ako je sve ovo za vas ipak preveliki zalogaj možete da skratite proces i kupite gotovu bazu za picu. Pravu kombinaciju sastojaka ćete i dalje sami određivati. Tada imate Infrastructure as a service varijantu gde se o vašoj infrastrukuri tj. najnižem nivou servisa, brine neko drugi, a vi i dalje brinete o svemu ostalom. Bolje, ali je to još uvek proces koji prilično troši vreme.

Restoran je Application as a service varijanta. Outsourcing u pravom obliku. Ni sto, ni viljuška, ni testo nije vaše. Ne brinete ni o čemu. Vaše je samo da uživate u svim blagodetima servirane pice uz obavezu da na kraju platite kompletnu uslugu.

Ovaj primer je ilustrativan i za servisni model poslovanja koji mi u Sagi želimo da primenimo.

Klasičan poslovni odnos je ograničavajuć kako za naše korisnike tako i za nas. Obe strane ostvare jednokratan  benefit i tu priča prestaje. Tako se sužava polje na kome možemo da pokažemo znanje kojim raspolažemo, ali i polje korisnika kada je reč o svim koristima koje bi mogao da dobije.

Outsourcing omogućava da svakoj konkretnoj kompaniji obezbedimo sistem dostojan njenih trenutnih ili bilo kojih budućih potreba. Takav aranžman nam daje priliku da konstantno možemo da širimo saradnju i izgradimo kvalitetan partnerski odnos.

Put ka punoj implementaciji ovakvog odnosa nije kratak, a neće biti ni brz. Dobra polazna tačka je to što u Sagi postoje servisi, organizacija, struktura i znanje koje je u skladu sa kriterijumima koje jedna Managed Service organizacija treba da ima.

Srpsko tržište outsouring usluga je još uvek na početnom nivou. Najveći izazov i prvi sledeći veliki korak koji treba da dovede do transofrmacije  je oslobađanje od uverenja da smo sigurni samo ako je sve u našim rukama. Ovo je moguće jedino kroz aktivno edukovanje tržišta kako bi se prihvatila činjenica da mnogo viši nivo usluge, kvalitet servisa i niži troškovi mogu da se ostvare ako se odreknemo dela kontrole u korist nekog drugog, stručnijeg od nas u određenoj oblasti. 

Navike jesu nešto što se teško menja, ali to ipak nije nemoguća misija. Zato smo mi opredeljeni da radimo na tome da promenimo mentalne slike naših korisnika, od operativaca, preko IT stručnjaka do vlasnika i direktora kompanija. Jednom kada svi budu prihvatili ideju da je sasvim racionalno da upravljanje delovima svog poslovanja povere nekome van kompanije, to će značiti i da je outsourcing kao koncept dobio pravu šansu da pokaže sve svoje mogućnosti.

Da li imate neka pitanja? Kontaktirajte nas