Bitno je napomenuti da se ovo sve na industriju proizvodnje. Ukratko ćemo objasniti Porterovo viđenje svake „sile“.
Pregovaračka moć dobavljača se smanjuje
Tradicionalni proizvodi (i komponente) gube vrednost zbog IoT-ja i pripadajućim „pametnim“ komponentama i njihovoj „povezanosti“ (konektivnosti). Dakle, proizvodi gube značaj i vrednost, a proizvodne kompanije trebaju nove dobavljače i pružaoce usluga i proizvođače „pametnih“ komponenti. Dakle, potrebni su servisni pružaoci usluga: od konektivnosti, softverskih rešenja do skladištenja podataka ali i proizvođači integrisanih tehnologija koji na komponentskom nivou doživljavaju konstantne inovacije i pojeftinjenja.
Oprez! Neki su zaista veliki: Google, Apple, Amazon, Microsoft… i „nešto“ što je sada besplatno može postati preskupo. Ovo jeste moj stav, a ne Porterov, ali treba imati ovo na umu čak i kada želite da počnete da koristite nečiji API. Open API i „free personal use“ su marketinški trikovi nekih igrača zarad stvaranja i širenja community-ja… oko proizvoda i/ili brenda.
Pretnje od zamene proizvoda se povećavaju
Povezani industrijski proizvodi mogu ponuditi superiornije performanse, funkcionalnosti, održavanje i bolje i prilagođenije korisničko iskustvo (customization) u odnosi na tradicionalne industrijske proizvode. Product-as-a-Service model izbacuje neophodnost vlasništva i tera u adaptivniji način plaćanja (service subscription).
Opasnost od pojave novih učesnika (rivala) se menja
Može se i povećati ali i smanjiti. Zavisi kako i gde se gleda. Ulazni troškovi u već uspostavljenoj i industriji povezanih proizvoda su prilično veliki i ne može se svako odlučiti za njih. Postojeći igrači mogu dizati ove barijere ako konstantno inoviraju postojeće proizvode i ovo je bitka u Crvenim Okeanima (Red Oceans). S druge strane, sam ulazak novog igrača može značajno uzdrmati odnos snaga na uspostavljenom tržištu.
Ovde ima mesta i za plivanje po Plavom Okeanu i to za inovatore novih tehnologija čiji je ulaz na tržište zapravo stvaranje novog biznisa i pristupa a samim tim, pored preuzimanja nekog dela postojećih klijenata, pribavljanje i novih.
Industrijsko rivalstvo će se možda izgubiti
Da, namerno smo preskočili Kupca ili Krajnjeg Korisnika – Platišu.
Proizvodi se neće razlikovati po ceni (uglavnom i kod masovnih upotreba) već po osobinama i funkcionalnostima, uslugama koje idu uz njih, personalizacijama i sakupljenim podacima od klijenata.
Pa ipak, kompanije će biti suočene sa privremenim povećanjem troškova a kako bi omogućile IoT funkcionalnosti svojim proizvodima, ali i ovo svedoči uzmicanju klasičnog industrijskog rivalstva koji se bazirao na smanjivanju troškova proizvodnje i optimizaciji iste ili marketinškom osvajanju većeg broja klijenata (što inače, nikada neće zamreti).
Na kraju krajeva, kompanije koje se pojavljuju na IoT tehnološkom steku i koje nisu bile toliko uticajne ili prepoznate, mogu upravo zbog postojećih divova ili novih velikih da postanu značajne.
Pregovaračka moć kupca će slabiti!?
Da, tako sam i ja gledao, jer sam za 99% „stvari“ u svom životu kupac – samo još malo nastavite da čitate.
Pametni, povezani proizvodi dramatično šire mogućnost za diferencijaciju proizvoda, sklanjajući konkurenciju i nadmetanje od same cene. Ako cena postane nešto o čemu se ne priča jer je odgovarajuća, onda ni vi nećete biti „problem“ sa kojim treba pregovarati. Naime, upravo na osnovu prikupljenih podataka od i o krajnjim korisnicima, moguće je segmentirati iste i prilagoditi proizvode (usluge i service) koji se nude, tako da ponuda bude odgovarajuća. Ona će bolje odražavati sopstvenu ali dodatnu vrednost.
Sve ovo vodi do učvršćivanja veza sa korisnicima i povećavanju njihove lojalnosti. Istorijski podaci koji se gomilaju o vama a zbog vas i vašeg korišćenja „otežava“ prelazak na novog pružaoca istih ili sličnih usluga. „Sličnih“ vam upravo razbija stečeni komoditet i navike – srce lojalnosti i empatičnog pristupa u svakom od nas.
S druge strane, a u prilog naslovnoj tezi, povezani industrijski proizvodi omogućavaju kompanijama da smanje zavisnost ka postojećim dobavljačima i partnerima jer ih naprosto ima sve više i više (tehnologije su sve naprednije i jeftinije, uglavnom). Dakle, povećavaju profit ali i delom pojeftinjuju krajnju uslugu (proizvod ili servis).
Ima smisla? Nekada je dobro da se što manje pitamo J. Ovo nikako ne znači da nisam Korisnik i da nisam u Fokusu!